A betartható újévi fogadalom 5+1 fő ismérve

Az újévi fogadalom ilyentájt a Gergely-naptárt használó nyugati világ jelentős részének az életéhez hozzátartozik.
“Idén lefogyok végre!”
“Elkezdek sportolni!”
“Hétfőtől egészségesen eszek!”
“Mától futni fogok!”
“Sőt! Lefutom a maratont!”
“Leteszem a cigit!”
“Nem eszem több csokit!”

Ugye, ismerős? A legtöbben csináltunk már ilyet: év elején megfogadtuk, hogy most aztán tényleg, de biztosan meg fogom csinálni. És mi lett belőle? Általában pár hét után itt tartunk:

A statisztikák szerint az újévi fogadalmak nagy része pár hét alatt elbukik. Hogyan lehet ezt elkerülni? Megosztom veled, hogy mi a betartható újévi fogadalom 5+1 fő ismérve.

1. Látom, ha teljesül

Ha csak annyit mondok, hogy “idén egészségesebben fogok élni”, az nehezen megfogható fogadalom. Honnan fogom tudni, hogy tényleg sikerült?! Több salátát ettem? Többet mozogtam? Jobban aludtam? Javult a vérképem? Vagy már fel tudok menni a 2. emeletre kifulladás nélkül? Egyáltalán, hogyan fogjak bele?!
Kerüld el a túl általános célokat! Ha nem tudod megmondani rögtön, hogy miből látod, hogy ha teljesült a fogadalmad, akkor gondolkozz még egy határozottabb célkitűzésen!

2. “Amit mérsz, az fejlődik”, a fogadalom is

A konkrétabb célok egyik ismérve, hogy mérhetőek. Ha azt mondom, hogy “több zöldséget fogok enni”, akkor az nehezen ellenőrizhető. Minél több? Mennyivel több? Mennyi az elég? Tudnod kell, hogy honnan indulsz és hova tartasz. Ha erre nem tudsz válaszolni, akkor honnan fogod tudni, hogy betartod-e az újévi fogadalmadat.
Határozd meg, hogy honnan indulsz és azt, hogy mit szeretnél! “Holnaptól reggel, délben és este is megeszem egy-egy csészényi zöldséget.” Ettél 3 csészényit? Ügyes vagy, a mai nappal egy lépéssel közelebb vagy egy új szokáshoz!

3. Egyről a kettőre a fogadalmaddal

Az is nehéz az újévi fogadalmainkkal, hogy miután megfogalmaztuk és magunk elé képzeltük a CÉLt, akkor megrémülünk. Mert ez a CÉL, tényleg nagybetűs, NAGY cél. Mint egy hatalmas hegy tornyosul előttünk. Nézegetjük, méregetjük, körbejárjuk, megcsodáljuk. Aztán meg sóhajtunk egyet és megállapítjuk, hogy ez túl NAGY nekünk. Ehhez még fel kell nőnünk, szóval várhat jövő januárig…

Voltál már így, hogy azt se tudtad, hogyan kezdj bele? Van egy jó hírem: minden hegy elhordható. Tizen-, huszonévesen sokat olvastam, aztán megszülettek a gyerekek, munka és család mellett kikopott, valahogy soha sem volt időm elolvasni egy könyvet. Aztán 3 éve szokásommá tettem, hogy reggel ébredés után olvasok picit. Amikor elkezdtem, akkor ez tényleg 5 perc volt és pár oldal. Manapság van, hogy 30-40 percet is tudok. Ez a szokás odáig vezetett, hogy 2021-ben már kb. heti 1 könyvet és majdnem 40 oldalt olvastam naponta. Lehet, hogy neked már ez is sok, de akkor leírom összesítve: tavaly 51 könyvet és 13934 oldalt olvastam.

Igen, a nagy utak is apró lépésekből állnak. Szóval ahelyett, hogy azt mondanád, hogy “holnaptól napi 10 ezer lépést megyek”, pedig jelenleg 2-3 ezer lépést mutat estére a telefonod, mi lenne, ha annyit mondanál, hogy “munkába menet leszállok egy megállóval hamarabb vagy picit távolabb parkolok és sétálok pár percet”. Aztán lehet, hogy pár hét, hónap múlva meglesz a 10 ezer is. Jó, ha vannak grandiózus céljaid, azonban az nem, ha megrettensz tőlük. Ahogy mondtam, minden hegy elhordható, csak vedd elő a lapátodat és lapátolj rendszeresen. Kezd kicsiben!

4. Maradj a realitások talaján a fogadalom esetén is

Ha soha nem futottál, akkor nem tűnik életszerűnek, hogy 3 hónap múlva lefusd a maratont. És lehet, hogy a jelenlegi egészségi állapotodban nem is ez a reális cél, sőt nem is biztos, hogy egészségesebb leszel, ha mégis eléred. Ha jelenleg rá se tudsz nézni a zöldségekre, akkor nem fogsz napi 9 csészényi zöldséget befalni holnaptól. Ha mindig éjfélig ébren vagy, nem fogsz holnaptól 9-kor ágyba bújni.
Hallottál már arról a brazil házaspárról, akik 30 év alatt több mint 2 millió fát ültettek, hogy a kiírtott esőerdőt visszatelepítsék? Ha ezt a számot meglátják az elején, valószínűleg megrettennek ők is és közlik, hogy ez irreális és túl nagy munka. Azonban pár facsemetét elültetni elérhető, megcselekedhető lépés. Akkora kupaccal kezdj, amit még élvezetes elhordani. Aztán lehet, hogy maraton lesz belőle, vagy egy egész esőerdő, de ez a jövő zenéje. A következő reális, élvezhető lépésre koncentrálj!

5. Be tudod írni a naptárba a fogadalmad?

Ha nem, akkor valószínűleg nehezen tudod megállapítani, hogy betartottad-e a fogadalmadat. “Jövő héttől eljárok az edzőterembe.” Ok, január 3-án lementél edzeni, aztán 5-én is, de jött a hétvége, meg egyébként is esett az eső és nem volt kedved. Szóval majd hétfőn. De akkor meg szülői lesz, utána meg Marika néni szülinapja, meg… Ismerős? Végülis elmentél 2x, aztán hetekig semmi. Március táján, amikor kezdenek a kabátok lekerülni, eszedbe jut, hogy mindjárt lejár a negyedéves bérleted a terembe…
Mi lenne, ha azt mondanád: “Januárban minden héten hétfőn és csütörtökön munka előtt, reggel fél 8-től egy órát edzek az X edzőteremben.” Tedd ki a hűtőre a naptárat, jelöld be a hétfőket és a csütörtököket és hajrá! Ha hétfőn reggel fél 8-kor az edzőteremben vagy és edzel, akkor arra a napra pipa.

+1 A hozzátevő, ami nélkül nem működik a fogadalom

Ha az eddigiek alapján átgondoltad a fogadalmadat, akkor most van egy

  • konkrét
  • mérhető
  • apró lépésekből álló
  • reális
  • időhöz kötött

célod. Akkor most repesve várod, hogy belevágj? 1 hét múlva is így lesz? És február 3-án? Meg május 7-én? Amikor épp nem a legjobbak a körülmények? Amikor épp szülinapja lesz valakinek vagy esik az eső, vagy csak simán fáradt vagy és mindenki hagyjon békén?

Az kevés, hogy van egy szuper, jól kitűzött célod, ha nincs mögötte tűz, lelkesedés. Ez a plusz hozzátevő, ami nélkül nem megy. A motiváció lesz az a plusz érzelem, ami előrevisz, amikor már elfogy a kezdeti lendület. Volt már olyan célod, amit azonnal csinálni akartál és majd’ kirobbant belőled az energia, annyira vágytál rá? Vagy ha csak rágondoltál, könnybe lábadt a szemed, annyira meghatódtál? Táncolni a gyermeked esküvőjén, miközben pár éve még a kerekes székből se tudtál felkelni? Nem kell, hogy magasztos cél legyen. Beleférni a 10 évvel ezelőtti nadrágodba? Megmozdul benned valami? Ezt az érzést idézd fel, amikor rányomhatnál a szundira még 2x, ahelyett hogy felkelsz és olvasol. Vagy, ha nincs kedved reggel azért elindulni 10 perccel korábban, hogy sétálhass egyet munka előtt. Vagy amikor egyszerűbb lenne rendelni egy pizzát, mint összedobni a vacsorát.

Most pedig vegyél elő egy papírt és egy tollat vagy ceruzát és írd le az idei fogadalmadat!

Egészségben gazdag új évet kívánok!

Ui.: Ha úgy érzed, hogy segítség kell a motivációt megtalálásában és fenntartásában és az ügyes célok kitűzésében, keress bátran!

Kövess a közösségi oldalakon!